AGFO:s Lovisa Madås ser två parallella företeelser i veckan – och inser att de hänger ihop.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här
”Svenskarna är trötta på att lära sig om nya dieter – de vill veta hur mat blir till”. Det står att läsa i Livsmedelsföretagens undersökning om svenskarnas syn på mat och hälsa. Den här rapporten släpptes dagen efter att vi själva haft AGFO talk, vår eventserie med fokus på framtidens matsystem där vi trendspanar och leder panelsamtal.
Med tolv AGFO talks i bagaget kan vi konstatera att intresset ser ut som änden av en hockeyklubba: spikrakt uppåt (den här gången tog platserna slut på tolv minuter och över 300 anmälde sig). Jag är övertygad om att det hänger ihop med Livsmedelsföretagens resultat i undersökningen – att det pågår en intresseförflyttning mot hur maten produceras. Och det behövs. För precis som Kristofer Lund skrev i en AGFO weekly-spaning nyligen: ”Vår förmåga att relatera och känna empati är helt avgörande för matsystemet”. Och för att göra det behöver vi ha kunskap.
”Gör dig redo att förklara saker som liggsäd”
Vad kan det här betyda för framtiden? Till exempel att du som planerar ett event med fokus på mat behöver bygga in ett helhetstänk. Och att vi som konsumenter behöver ta action