Området som ibland brukar kallas ”supply chain tech” får i krisens kölvatten alltmer uppmärksamhet när vi prioriterar det lokala över det globala. AGFO-Kristofer spanar på hur ett virus tvingar oss omvärdera det vi ofta tar för givet.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här
Denna vår pratar vi allt mer om självförsörjningsgrad, försörjningsförmåga, beredskapslager och lokalproducerat (till exempel i senaste AGFO Talk). Det råder ingen brist på nya ambitiösa projekt som vill hjälpa oss lösa utmaningarna.
Hur tar sig maten från jorden till bordet? Området som ibland brukar kallas ”supply chain tech” får alltmer uppmärksamhet när vi prioriterar det lokala över det globala.
Sex aktuella exempel: Lokalproducerat i Väst driver projektet Lokal Meny med målsättning att öka försäljningen från småskaliga livsmedelsproducenter till restauranger inom Västra Götalandsregionen. En av deltagarna i projektet är startupbolaget Snömoln, som med sin datadrivna plattform vill matcha utbud med efterfrågan och korta försörjningskedjan.
Ett annat bolag som vill samla producenter under ett tak för att på så sätt göra det enklare för restauranger att lägga beställningar är StockFiller. De uppger att de redan har 2500 anslutna restauranger och butiker.
En aktör som utgår från producentens behov snarare än inköparens är Foodla som vill göra det enklare för producenter att koppla upp sig mot befintlig e-handel. Precis