Max Burgers, Mat.se, Findus och Oatly är fyra aktörer som klimatmärker sin mat med hänvisning till att kunderna vill veta hur stora utsläpp maten de äter orsakar. Kritikerna menar att klimatmärkningen ger en skev bild av verkligheten.
AGFO har tagit en ordentlig titt på klimatmärkning av mat och kan konstatera att frågan är komplex. Syftet är gott men samtidigt är det mycket som klimatmärkningen inte räknar med. Bland annat näringsinnehåll i olika livsmedel, olika produktionsmetoder, svinn och biprodukter. AGFO har intervjuat Rise, som tar fram den klimatdata som flera av aktörerna använder, samt Gunnar Rundgren, oberoende lantbruksjournalist som är kritisk till att man överhuvudtaget klimatmärker mat. Här kan du läsa artikeln.
Nu låter vi fyra av de större aktörerna som Co2-märker sin mat berätta hur de resonerar i frågan:
Max Burgers
Kaj Török, informations- och hållbarhetschef Max. Foto: Pressbild
Varför klimatmärker ni era produkter?
– Det är viktigt att ge konsumenten möjlighet att göra medvetna val. Trots att de klimatanalyser jag sett skiljer sig åt en hel del i både metod och noggrannhet så visar de alla samma storskaliga mönster – kött får högre klimatpåverkan än växter, den mesta påverkan sker i jordbruket och förpackningarna står i allmänhet för en liten del av den totala klimatpåverkan.