Gör vi klokare val i butiken bara för att vi välinformerade? Den frågan ställdes på torsdagens AGFO Talk. Och svaret är nej, inte nödvändigtvis. Vi tar 35 000 beslut varje dag, de flesta helt automatiskt. Runt 90 procent av alla beslut som rör mat är helt omedvetna.
I enkäter genom åren har konsumenter sagt att man vill äta mer frukt och mer fullkorn. Trots det äter vi inte mer fullkorn. Anette Rosengren som har jobbat under många år i livsmedelsbranschen menar att det måste finnas en inre vilja. Och den uppstår först när man ser behovet. Då kan en beteendeförändring ske. Sen gäller det att det smakar och ser gott ut!
En monumental beteendeförändring sker i tre steg. Första steget är att ändra vår uppfattning. Steg två är att få andra avsikter för att slutligen behålla beteendet och vanan, enligt Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU.
Så smarta appar kan berätta vad du ska äta för att må bra – men det kommer inte automatiskt göra att vi faktiskt gör klokare val. Hela panelsamtalet AGFO Talk finns att se här!
Slutligen, veckans mest oväntade! AGFO har nominerats till Livsmedelspriset 2018! Väldigt roligt och inspirerande att det arbetet vi gör uppskattas. Läs motiveringen här.
Läser du det här på webben och inte är på Weekly-listan? Signa gärna