Att slänga ätbar mat är bland det orimligaste som finns. Ändå åker 1,3 miljarder ton i soporna världen över varje år. Möt de svenska entreprenörer som har bestämt sig för att bekämpa matsvinnet.
Matsmart köper in varor som annars hade slängts på grund av förpackningsbyten, säsongsvaror eller att bäst före-datum närmar sig. Varorna säljs sedan rabatterat. Förra året sålde Matsmart totalt 2 022 ton mat i Sverige (jämfört med 708 ton under 2016). Tjänsten finns i Sverige, Norge och Finland.
D-Ax och Norrsken klev in som investerare i december 2017. Då tog Matsmart in totalt 75 miljoner kronor från nya och befintliga investerare. Har tidigare tagit in 72 miljoner kronor från bland andra Northzone, GP Bullhound, Edastra, Inbox Capital och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Adlibris CEO Johan Kleberg.
– Vi vill växa på våra befintliga marknader, men vi kikar också på nya marknader för att kunna rädda ännu mer mat. Fler och fler förstår det orimliga i att helt perfekt mat slängs. Vi behöver också informera i högre grad om skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag, säger Rikard Hellqvist, kommunikationsansvarig på Matsmart.
Restauranger, kaféer och butiker säljer mat som blivit över via Karmas app i Sverige. Maten räddas av privatpersoner som köper för ett billigare pris. Under förra året såldes 160 000 måltider, vilket motsvarar cirka 55 ton mat.
E.ventures, eEquity, Norrsken samt flertalet affärsänglar, bland dem Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Spotify-veteranen Sophia Bendz. Karma har tagit in mellan 30 och 40 miljoner kronor i investeringar.
– Att fortsätta växa snabbt i hela landet. Vi vill hjälpa fler företag att minska sitt matsvinn, bland annat genom att knyta fler stora samarbeten. Samtidigt ska konsumenter få hjälp med att förstå de negativa effekterna med matsvinn och vad man kan göra själv för att minska det. Lansering i London som ett första steg i vår internationalisering är också i planen, säger Ludvig Berling, produktchef på Karma.
PSSST
Agfo Weekly, din bästa kompis i din inbox! Vi tar oss an framtidens matkedja, varje fredag morgon. Få koll – signa upp här
Digitala system som hjälper butikspersonal att enklare identifiera produkter som håller på att passera bäst före-datum, vilket gör att butikerna kan prissätta, tillaga eller skänka bort maten istället för att slänga den. Betalningen sker i abonnemangsform. Förra året räddades 130 ton mat via Whywaste.
Viktigast under 2018:
En marknadsplats på nätet där företag utannonserar mat som riskerar att kastas på grund av kort bäst före-datum, utsorterat eller felmärkta varor, och restpallar. Foodloopz tar procent på försäljningen, har cirka 60 medlemsföretag och förmedlade 70 ton mat 2017. Grundades 2016.
Har fått hjälp av Vinnova med plattformen Foodloopz.se. I övrigt inga externa investerare.
– Att bygga teamet, utveckla bolaget och plattformen. Få in fler medlemsföretag och delta i acceleratorprogram. Vi har också tankar på ett projekt ihop med Rise. Vi har inte spikat projektet helt, men troligen blir det något som ligger nära primärproduktion så att producenter kan hitta avsättning för potentiellt svinn, säger Elin Aronsen Beis.
Deligate har utvecklat applikationer för datumkontroller som gör det enklare att identifiera varor som riskerar att passera sitt bäst före-datum och därmed slängas. Används idag av cirka 150 butiker i Sverige. Under 2017 räddades cirka 350 ton mat.
Svanberg Co har gått in med 800 000 kronor.
Akla kopplar samman restauranger, matbutiker och kaféer med konsumenter och erbjuder dem mat som annars skulle slängas till ett rabatterat pris. Lanserades i Förenade Arabemiraten i slutet av 2017 och har cirka tusen användare i nuläget . Tar 30 procent provision på allt som säljs via appen.
– Teamet bakom Akla har jobbat inom startup-miljön i flera år och därför valt att använda egna pengar för att lansera tjänsten. Det finns dock planer på att ta in externa investerare inom en snar framtid för att växa tjänsten, säger Fredrik Engblom, vd på Akla.
– Att växa bland konsumenter och restauranger vilket leder till minskat matsvinn – som också är det viktigaste för oss. Vi har inga planer på att etablera oss i Sverige, Europa är inte en prioriterad marknad för oss. Det finns andra marknader runt om i världen där matsvinn är ett stort problem, inte minst i den region vi redan är verksamma i. Under första kvartalet kommer vi lansera i Kanada, enligt Fredrik Engblom, vd på Akla.
Fler goda exempel
Fakta om matsvinn:
En tredjedel av all mat slängs, enligt FAO. Det motsvarar 1,3 miljarder ton per år.
Svenska hushåll slänger runt 45 kilo mat per person och år (inklusive matsvinn som hälls ut i vasken). Restauranger slänger runt 2 kilo, storhushåll och handeln ligger runt ett kilo per person och år
Svinn förekommer genom hela livsmedelskedjan, totalt slängs 1,3 miljoner ton matavfall per år i Sverige. Ett hushåll kan spara mellan 3 000 och 6 000 kronor per år genom att minska svinnet.
Källa: Livsmedelsverket, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Svenska Dagbladet
Det finns en uppsjö appar, som till exempel Olio där privatpersoner och företag kan skänka mat. Eller Resq Club där man kan köpa billigare mat som riskerar att slängas från restauranger. Foodtank tipsar om 12 innovationer som minskar matsvinnet.
The post Möt de svenska maträddarna appeared first on AGFO.