SIAL China är Asiens största foodtech- och innovationsmässa med över 100 000 besökare. 18 svenska företag reser dit för att visa framfötterna och hämta hem affärer.
Linus Arnold jobbar som affärs- och innovationsutvecklare på RISE Jordbruk och Livsmedel och ingår som är en av arrangörerna till initiativet. RISE, Research Institutes of Sweden, är en av tre aktörer som har EEN:s uppdrag att stötta de svenska företag som åker till SIAL-mässan.
– Vi kommer att mäta hur många affärer och samverkansprojekt som blir följden av vår insats. Det är vi, Invest in Skåne och Dalarna Science Park som samarbetar inom ramen för vårt engagemang i EEN för att underlätta för deltagande svenska företag inför, under och efter mässan i Kina, säger Linus Arnold.
Linus Arnold på RISE.
Olika affärskulturer
Projektet finansieras av Tillväxtverket som också är huvudfinansiär av nätverket EEN i Sverige. Till SIAL-mässan kommer 110 000 människor från branschen och 4 000 företag ställer ut, så möjligheterna är i stort sett obegränsade. Däremot krävs kunskap om hur man gör affärer med fjärran länder och där fyller bland annat satsningen en viktig funktion.
– På mässan har vi sett till att skapa ett program som ger de svenska företagen möjlighet att på ett strukturerat sätt komma i kontakt med relevanta potentiella