Det behövs tydlig push och pull för att innovationer ska bli till, menar Donnie SG Lygonis som är innovationsstrateg på KTH Innovation i Stockholm. En kris eller negativ förändring kan vara ett brutalt uppvaknande men i dess kölvatten utvecklas ofta innovativa lösningar.
Donnie SG Lygonis har jobbat med projekt i både Sverige och i Silicon Valley. Han är entreprenör med erfarenhet från bland annat livsmedelsbranschen och agtech. Han föreläser dessutom en hel del och hjälper forskare och studenter att kommersialisera sina patent och idéer på KTH Innovation i Stockholm. På Agfo talk, ”Hur kan innovation skapa ett hållbart matsystem?”, satt han med i panelen.
Vilket är ditt främsta tips till företagsledare i fråga om innovation och kreativitet?
– Mitt bästa stalltips är att fundera på vad ”företaget går ut på”. Alltså ”varför du och ditt företag finns”. Vi är så fast i att tänka på vilka produkter och tjänster vi kan leverera. Först när man funderar över vad man är satt att göra kan man uppnå effekt i världen.
I världen ja, ska man tänka stort?
– Om man tänker litet förblir man liten. Det är möjligt att ditt företag i slutändan kommer att verka på en lokal marknad, men om du inte siktar högre än