Vad kan man egentligen kommunicera, mitt i en kris? Det undrar AGFO:s Lovisa Madås i veckans spaning.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här
För sju dagar sedan skickade vi ut en trendspaning om alger. Att den spaningen skulle gå ut var inte givet. Kan man verkligen trendspana om alger när planeten vadar i en kris av episka dimensioner?
Efter interna diskussioner landade vi i att det går. En chans att för en stund pausa coronakrisen. Men det är inte alla som kan eller orkar blicka på andra sidan pågående kris. ”Det är en lyx för dem som inte ser hela sin affär raseras framför ögonen”, menade en person i den hårt drabbade krogbranschen när vi talades vid i veckan.
Världshälsoorganisationen WHO förutspår att epidemier och pandemier kommer att öka framåt. Detta på grund av klimatförändringar, globalisering och urbanisering där allt rör sig snabbt över jorden – människor och likaså smittor. De största kostnaderna för samhället är, enligt en uppskattning i en rapport från World Economic Forum (utkommen innan coronakrisen), inte för de sjuka utan snarare det förändrade beteendet hos människor. Som nu; med uppmaningar att stanna hemma, resa mindre vilket får konsekvenser på restaurangbranschen exempelvis. Även mindre utbrott kan alltså få stora konsekvenser.
Vi ska bidra med agerbara