Amazon Go, mattrender och millennials: AGFO möter Louise König, Coops hållbarhetschef.
Vilka mattrender ser ni på Coop just nu som påverkar?
– Fler vill äta vegetariskt. Volymerna är fortfarande små, men snabbt ökande. När det gäller matkultur så påverkas man, men är ofta ganska konservativ. Vårt mål är att inspirera till nya matvanor, men vi ser på våra kunders kvitton att det går långsamt.
Vilket ansvar har Coop som matjätte för att driva utvecklingen av livsmedelskedjan?
– Vi har ett stort ansvar, något som vi axlat genom åren – från det att vi utmanade matfusket, när vi införde matpyramiden, och nu ser till att det finns ekologisk och hållbar mat i hyllan. Vi ställer tydliga varukrav och har en ambition att vi ska vara den goda kraften i dagligvaruhandel. Vi ska vara bäst när det gäller hållbarhetsfrågor.
Vilken tror du är den största förändringen vi står inför i matkedjan på sikt?
– En situation som det inte pratas så högt om är den svenska ohälsan – femtio procent är feta eller överviktiga. Det är en stor folkhälsofråga, och även en global trend. Planetens resurser krymper samtidigt som vi äter för mycket. Långsiktigt borde det få effekt på priserna. Media frågar ofta vilken makt vi har, men människor har alltid ett eget