Engagemanget bland konsumenterna för att stoppa matsvinnet blir allt större och med Odlarprojektet 2018 kan landets bönder hänga på.
AGFO skrev tidigare i år om de svenska maträddarna – de som har bestämt sig för att bekämpa matsvinnet. Bland dem hittade vi den digitala marknadsplatsen Foodloopz som hittar avsättning för mat som riskerar att slängas. Foodloopz riktar sig nu direkt till landets lantbrukare i Odlarprojektet 2018.
Det handlar om frukt och grönsaker som inte är snygga nog att säljas i den vanliga matvaruhandeln. Först ut är gotländska Ryftes flerbenta, lila morötter. Istället för att kassera eller låta morötterna bli foder förpackas de som formmorötter i ”limited edition”.
– Plötsligt blir det en fantastisk premiumprodukt som utvalda restauranger i Stockholm gärna köper in. Priset blir dessutom det dubbla, säger Elin Aronsen Beis på Foodloopz.
Nu söker Foodloopz fler odlare och köpare som är redo att tänka om när det gäller produkter som inte uppfyller standardkraven.
Foto: Foodloops
Foodloopz
Foodloopz affärsidé är att ”loopa” mat. De agerar marknadsplats på nätet för företag som utannonserar mat som riskerar att kasseras och företag som vill köpa upp dessa matpartier. Foodloopz tar procent på försäljningen och har i nuläget cirka 70 medlemsföretag.
Läs även
Visste du att AGFO har startat en egen matchningsplattform för