Sverige är bland de bästa länderna i världen på hållbarhet. Blir vi lika bra på att visa upp vår matkultur kan Sverige bli ett resmål man vallfärdar till. Den här veckan spanar AGFO-Linda på matturism.
Mat- och dryckupplevelser kan vi minnas ett helt liv. Lägger man dessutom till en spännande plats och en härlig atmosfär så kittlas alla fem sinnen.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här
Idag lägger turisten en tredjedel av sin resebudget på mat och dryck. Riktiga foodies lägger betydligt mer än så på mat när de reser. Sverige är ett resmål man gärna vill besöka, men vårt land tillhör ingalunda resmålstoppen på grund av maten.
”Vi har med andra ord en bit kvar för att bli ett matland”
Den internationella varumärkeskonsulten Futurebrands senaste rapport visade i sin rankning att Sverige associeras med god hälsa, utbildning, säkerhet och infrastruktur. Samtidigt tänker man på naturlighet, fina utflyktsmål och boenden samt vackra landskap. Däremot anger bara 35 procent av de intervjuade att de associerar Sverige med mat – att jämföra med Japans 65 procent.
Vi har med andra ord en bit kvar för att bli ett matland som står ut globalt sett. Tripadvisors senaste trendrapport från 2018 visade att Italien toppar alla rundturer