Allt vi upplever färgas av vad synen, hörseln, känseln, smaken och lukten skickar för signaler till hjärnan. Det kallas sensorik.
En som forskar på ämnet sensorik är Johan Swahn. Han har bakgrund som kock och är doktor i sensorisk marknadsföring vid Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan och ansvarig för deras satsning Sense lab. Fram till 2016 arbetade Johan Swahn för Ica med konsumentbeteende kopplat till mat och livsmedel och idag driver han matkonsultbyrån Diaz & Swahn, som är nischad mot forskning och innovation.
– Just nu arbetar vi med att komma underfund med hur vi kan äta hälsosammare och godare utifrån våra synintryck. Vi undersöker hur långt man kan manipulera smakupplevelsen. Med ett par VR-glasögon på kan vi till exempel lura hjärnan att tro att vi äter en flottig pizzabit när vi i själva verket äter ett nyttigare alternativ utan all den där smältosten, berättar Johan Swahn. Han menar att om vi till fullo kan förstå hur hjärnan tolkar alla sensoriska signaler kan vinsten bli att vi äter mer hälsosamt, utan att behöva göra avkall på sånt vi upplever som gott.
– Samtidigt är man olika och en hel del handlar om genetik – hur hjärnan interagerar med sinnesupplevelsen. Men vissa saker är