Bättre produkter kombinerat med ett ökat intresse för lokalproducerat borde göra svensk vinproduktion till en bransch med ljusa framtidsutsikter. Det skriver AGFO:s egen sommelier Frida Berglund i sin spaning.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här
Efter månader av swemestrande har svenskarna fått upp intresset för lokalproducerad dryck. Men enligt siffror från Systembolaget har försäljningen av svenskt vin sjunkit med tre procent mellan juni och september jämfört med motsvarande period förra året.
Det finns i dag ett 40-tal kommersiella vinproducenter i Sverige. För de flesta innebär kringaktiviteter som provningar och hotell- och restaurangverksamhet en avgörande del av intäkterna, vilket gör besöksnäringen oerhört viktig för de svenska vinbönderna.
Efter en sommar av reserestriktioner börjar nu coronapandemins påverkan på vinnäringen att klarna – och det med glädjande besked. På Kullabergs vingård i Skåne har det varit högt tryck både på vingården och på Systembolagets beställningssortiment. Däremot har beställningar hos vissa restauranger minskat, enligt vd:n Victor Dahl. Han tror på ytterligare ökningar 2021 när det gäller såväl besökare som beställningar.
Det är en bild som vinskribenten Alf Tumble delar. De flesta producenter som han talat med tycks ha klarat sommaren hyfsat bra, trots tuffa förutsättningar och ser nu positivt på nästa år. Han menar att intresset för svenska viner är i sin linda och kommer att