Hur väljer vi maten? Om att driva beteendeförändring kring mat handlade AGFO Talk om. Hela samtalet går att se i videon nedan.
Vi utsätts för påverkan i alla våra valsituationer. Att salladen står först på buffébordet har vi vant oss vid. Vi reflekterar inte över hur det påverkar våra val.
Det är nyttigt med sallad – och lönsamt för restaurangen. Men när Hemköp började placera vegobiffar i köttdisken väckte det starka känslor. ”Pekpinnar och populism” tyckte en del.
Många förslag i debatten gäller nya former av påverkan: t ex sockerskatt och nya märkningar av livsmedel. Vad är det som avgör om påverkan är något positivt? Samtidigt vill många även se att vi äter insekter. Hur ska urk-faktorn överkommas och vad krävs för att något nytt ska anammas av den stora massan? Och är det så att vi tar klokare och mer hälsosamma val bara för att vi välinformerade?
Spaning: Frida Jonson, AGFO
Moderator: Lovisa Madås, AGFO
I panelen:
Carl-Johan Lagerkvist: Professor i företagsekonomi vid SLU. Bedriver forskning om konsumentbeteende i relation till livsmedel samt om individuellt beslutsfattande.
Nils Österström: Insektsentreprenör och ordförande Insektsföretagen. Insektsföretagen är ny livsmedelsorganisation för ätbara insekter. Driver företaget Tebrito med målet att inleda storskalig produktion av matinsekter i Sverige.
Anette Rosengren: Tidigare kommunikationsdirektör på Lantmännen,