AGFO har tagit en ordentlig titt på klimatmärkning av mat och kan konstatera att frågan är komplex.
Klimatmärkning: ”Vi kan inte vänta”
Max Burgers, Mat.se, Findus och Oatly är fyra aktörer som klimatmärker sin mat med hänvisning till att kunderna vill veta hur stora utsläpp maten de äter orsakar. Kritikerna menar att klimatmärkningen ger en skev bild av verkligheten. Läs intervjuerna här
Klimatmärkning av mat kritiseras
Många konsumenter vill se klimatmärkning på mat – och aktörerna som ger svaren blir fler. Går det att lita på siffrorna? Matkonsulten Gunnar Rundgren har anmält klimatmärkningarna samtidigt som forskarna ser dem som ett viktigt verktyg. Läs artikeln här
AGFO-spaning: Förenkling av verkligheten riskerar leda fel
Under 2019 blev de allt fler – klimatmärkningarna som sätter siffror på hur mycket utsläpp varje matvara har. Äntligen tycker vissa, medan andra menar att det är för tidigt. Läs hela spaningen här
Så jobbar supertalangen klimatsmart på gården
Han har rankats som en av Sveriges 101 supertalanger av Veckans affärer, fått epitet Sveriges klimatsmartaste nötköttsproducent och affärsstrategin är att ”hållbarhet säljer”. AGFO hälsar på hos lantbrukaren Jens Thulin för att se vad hållbarhet innebär konkret på gården. Läs intervjun här
Spaning: På väg mot ett klimatpositivt jordbruk
”Att klimatkompensera genom att plantera träd i all ära. Men hade det inte varit mer intressant