Sverige är högt rankat när det gäller innovationskraft. Men inte inom livsmedelsbranschen. Varför? Möt personerna som har svar.
”Slående okunskap om innovationer”
Med Simris Alg är Fredrika Gullfot på väg att förändra en hel råvarumarknad på global nivå. Men det finns hinder på vägen – bland annat förståelsen för vad innovationer egentligen är.
Fredrika Gullfot är doktor i bioteknik och grundare av Simris Alg. Företaget odlar alger i växthus på Österlen och producerar viktiga omega-3-fettsyror till livsmedel. Fredrika Gullfot menar att innovationshöjden ofta är låg inom livsmedelsbranschen, där man gärna kallar rena produktutvecklingar för innovation.
– Jag minns när jag för första gången var på ett innovationsevent inom livsmedelsindustrin, där en rapsolja med smörsmak presenterades som en innovation. Då ligger inte ribban särskilt högt.
Läs hela intervjun med Fredrika Gullfot här
”Om man tänker litet förblir man liten”
En kris eller negativ förändring kan vara ett brutalt uppvaknande men i dess kölvatten utvecklas ofta innovativa lösningar. Det menar Donnie SG Lygonis som är innovationsstrateg på KTH Innovation.
Donnie SG Lygonis har jobbat med projekt i både Sverige och i Silicon Valley. Han är entreprenör med erfarenhet från bland annat livsmedelsbranschen och agtech. Han föreläser dessutom en hel del och hjälper forskare och studenter att kommersialisera sina patent och idéer på KTH Innovation