Svamp som köttsubstitut, bioplast eller smaksättare – hur vi ser på svamp är på väg att förändras. För det är inte bara i skogen vi letar svamp. Även i forskar- och entreprenörsledet pågår jakten efter nya användningsområden.
Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig gratis här
Redan i början av det här året utropade ett flertal trendrapporter 2019 till svampens år samtidigt som instagram fylldes med svampkaffe. Ökat intresse – och en växande marknad. Enligt en ny rapport väntas den globala svampmarknaden växa med 8 procent årligen fram till 2024 och då nå 69 miljarder dollar.
Samtidigt ser vi fler och fler entreprenörer kliva in med nya idéer. Amerikanska Prime Roots jobbar på att få fram bacon gjort på svampens mycel. Nystartade bolaget Atlast Food Co använder sig av mycel för att skapa alternativ till hela köttbitar, något som ses som en helig graal inom växtbaserade köttsubstitut. Eller varför inte köpa hem din egen svampodling hos danska startupbolaget Beyond Coffee. På den svenska marknaden rör det också på sig. Mycorena odlar ett svampbaserat protein och har plockat hem en rad pitchpriser under året. Senast igår vann de pitchpriset under Livsmedelsdagarna. Och vem vann Icas Entreprenörspris tidigare i år? Jo, Östgötasvamp som odlar svamp berikad med D-vitamin.
Även i forskarledet pågår spännande insatser kopplat till svamp. Ways2Taste heter ett projekt där forskare vid Högskolan i Borås utvecklar metoder för