KOntakta oss
kontakta oss

Trendrapporter: Det formar mat- och dryckesåret 2021

22 januari, 2021

Mattrender säger mycket om den tid vi lever i, och ett nytt år innebär förstås nya inriktningar. Vi sammanfattar 13 trendrapporter för 2021.

Missa inte AGFO:s egna trendspaningar – signa upp på AGFO weekly här

Inför 2020 förutspåddes än större fokus på lokalproducerade matvaror, växtbaserat protein, alternativ till socker och livsmedel som producerats genom regenerativt jordbruk.
När vi nu blickar in i ett nytt år pekar många aktörer på att det denna gång handlar om ökad onlinehandel i coronapandemins spår, insyn i livsmedelskedjan, minskat svinn och en längtan efter det välbekanta och trygga alternativet.

Mer frukost, mer upcyclade produkter
När amerikanska matvarukedjan Whole Foods spanar in det nya året ser de ett ökat fokus på kikärter, superfoods, upcyclade produkter och barnmat. Dessutom tror företaget att vi omvärderar vår syn på frukost, och att kaffe tar sig nya uttryck. Läs mer här ➔

Svampen tar över
2021 – året när svampprodukter slår på allvar? Åtminstone enligt amerikanska detaljhandelsjätten Kroger som identifierat sju mattrender som man tror kommer att märkas av. Förutom svampar som är rika på antioxidanter spås produkter med minimalt klimatavtryck gå hem hos konsumenterna. Läs mer här ➔
 
Foto: Istock
Trygga smaker lockar
Forbes lyfter sju makrotrender som de menar kommer att prägla 2021. Det handlar bland annat om en återkomst för trygga, invanda smaker som

En nyhet från Agfo

© 2018 – 2025 SmartAgri. All Rights Reserved.
Hemsidan skapad av AlizonWeb AB.
crossmenu