Hur påverkas innovation i förhållandet mellan startups och storbolag? Och hur kan innovationstakten öka och lyfta Sverige till pallplats inom livsmedelsinnovation? Det var två av frågorna under årets sista AGFO Talk.
Få aktörer som dominerar, ovilja att samarbeta och skevhet i vem som tar riskerna. Det lyftes i den rapport om vad som hindrar svensk matinnovation som AGFO tagit fram genom en enkät till 49 företag inom livsmedelsbranschen.
Det finns olika sätt för storbolag och startups att samarbeta eller samverka. Uppköp, helt eller delvis, eller hubbar och bootcamps. Men helt uppenbart har det inte hjälpt än då Sverige ligger på 14:e plats i Europa enligt Bloombergs innovationsranking för livsmedel.
– Det finns mycket att göra för alla i alla led. Vi behöver börja vid forskningen som sällan når marknaden. Forskning och näringsliv måste komma närmre varandra, säger Henrik Åkerman, marknadschef på Food for Progress som mest är kända för vegovarumärket Oumph.
Från vänster Henrik Åkerman på Food for Progress, Ariella Rotstein på ICAx samt Samir El Sabini på SUP46. Foto: Brid Content
Han menade att det behövs ett nationellt centra för det, snarare än regionala mindre initiativ.
– Inom storbolagen kan många inte ta ansvar eller har inte möjlighet att jobba innovativt. Det blir på sin