En jakt på guldkornen. Så beskriver Ariella Rotstein, co-lead för innovationshubben ICAx, arbetet med att hitta nya digitala lösningar som säkrar framtiden för matjätten.
I två månader har Ariella Rotstein varit del i teamet bakom ICAx, innovationshubben som har till uppgift att utveckla nya digitala tjänster för ICA-koncernen. Det handlar om egenutvecklade projekt, partnerskap och investeringar.
Vilka samarbeten och eventuella investeringar som ligger i pipen är för tidigt att avslöja, säger Ariella Rotstein. Men hur kommer ICAx fånga upp digitala idéer och omsätta dem till produkter?
– Det handlar om att plocka upp idéer utifrån. Samtidigt kan det vara idéer som har legat på lut internt och som ännu inte fått uppmärksamhet.
Hur definierar ni innovation?
– Vi på ICAx ser innovation som en ny idé, till exempel i form av en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, eller teknologi som visar sig lovande eller fungerar. En innovation kan också vara en sammansättning av befintliga idéer som sammantagna blir en ny innovation, säger hon.
Vill förenkla vardagen för kunderna
ICA Gruppen finns idag inom segmenten mat, apotek, bank- och försäkringstjänster och fastighet. I koncernen ingår även heminredning. Fokus på digitala hushållsnära tjänster är mycket starkt.
– Vi vill knyta ihop våra hushållsnära tjänster och skapa ett digitalt sammanhang, säger Ariella