Det finns ett stort intresse bland konsumenterna för en klimatmärkning av livsmedel, visar en ny forskningsrapport.
Produktionen av livsmedel står för 25 procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Men det har konsumenterna generellt låg kunskap om, och underskattar utsläppen från livsmedel och särskilt från kött jämfört med vegetabilier.
Klimatmärkt protein
Forskarna på Agrifood economics center i Lund har undersökt om en klimatmärkning av olika proteinkällor kan få konsumenterna att handla mer klimatvänligt.
Överraskande många som vill ha en märkning
I experimentet fick 803 personer välja mellan olika typer av proteinrik färs, från nötfärs till vegetarisk färs. Och så fick de frågan om de vill ha en klimatmärkning. Två tredjedelar var positiva och en tredjedel negativa.
– Det är överraskande många som vill ha en märkning, säger forskaren Anna Edenbrandt som forskar på konsumentbeteende med inriktning på hållbarhetsfrågor.
De som vill slippa märkning
De som inte vill se en märkning var personer som inte tycker att klimatförändringarna är så viktiga och där kött är en viktig del av deras kost.
Det finns också en grupp som vill slippa märkning för att inte få dåligt samvete. De gillar både kött och hållbarhet.
De som ville se en klimatmärkning valde en färs som minskade klimatpåverkan med 32 procent.
De som inte ville se